? ??????????????Drifting Away? ????? ?? ???Rating: 4.7 (3 Ratings)??793 Grabs Today. 1250 Total Grabs. ???
???Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Throwback? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??829 Grabs Today. 1365 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Up Close? ??? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, April 26, 2010

Berkat Membaca "BISMILLAH"

"Kisah borak syaitan kurus dengan syaitan gemuk"


Kisah bermula di suatu desa,telah bertemu dua ekor syaitan yang baru balik dari menziarah penduduk bumi.Yang seeokor tu gemuk kerana kekenyangan manakala yang seekor lagi kurus kelaparan.Maka mereka berdua berbual tentang apa yang terjadi ke atas mereka sebelum mereka bertemu:


Syaitan gemuk bertanya kepada syaitan kurus,"Wahai sahabatku kenapa kau kurus sedangkan dahulu aku nampak kau gemuk macam aku?"


Lalu berkata syaitan kurus kepada syaitan gemuk,"Kau tahu gemuk..Aku selalu duduk bersama seorang lelaki yang sering membaca Bismillah, ketika keluar rumah dan masuk rumah,makan dan minum dan apa-apa perbuatan yang dilakukannya,dia sentiasa menyebut Bismillah,lalu aku sering kepanasan,kelaparan dan lari daripadanya.Oleh sebab ucapan tersebut,maka aku menjadi kurus macam ini"


Kemudian di tanya pula syaitan kurus kepada syaitan gemuk."Wahai sahabatku,dulu engkau gemuk,tetapi sekarang kenapa engkau jadi buncit"


Lalu syaitan gemuk menjawab,"Kau tahu kurus,aku terlalu rapat dengan seorang lelaki yang tidak pernah membaca Bismillah ketika keluar dan masuk rumah,ketika minum dan makan. Maka aku bersamanya ketika makan dan minum itu.Kadang-kadang dua tiga pinggan nasi pun tak cukup dilahapnya.Aku juga naik ke atas tengkuknya mengenderai dia seperti binatang.Oleh sebab itu hati ku rasa riang dan gembira."


Kesimpula dari cerita di atas,jangan lupa mengucapkan lafaz "bismillah" dengan penuh penghayatan dan ikhlas dalam apa juga perbuatan mudah-mudahan kita dilindungi oleh Allah dan kehidupan kita mendapat rahmat dan redha daripada Allah swt.Wallahuaklam


Sumber rujukan:"Safinatun Najah (Bahtera yang berjaya),10 perbahasan tentang bismillah"

Karangan asal Syeikh Salim Bin Sumair Al-Hadrami

0 comments: